Startup community laat kracht zien door praktijk, educatie, en advies samen te brengen op Startup Weekend Amsterdam.

4 - 6 juli, Startup Weekend Amsterdam 2014 in de Beurs van Berlage

18 JUNI 2014, AMSTERDAM, NEDERLAND
Startup Weekend Amsterdam wordt dit jaar voor de vijfde maal georganiseerd en brengt partners uit educatie, praktijk en advies bij elkaar in de Beurs van Berlage om een nieuwe lichting innovative startups te kickstarten.

Sinds 2010 worden er in Amsterdam eens per jaar een dozijn nieuwe ondernemingen gekickstart tijdens Startup Weekend Amsterdam. Het event brengt onbekenden, pioniers samen om in één weekend een idee uit te kunnen werken tot bedrijf.

Dit jaar wordt Startup Weekend voor de vijfde maal georganiseerd met een unieke succes formule. Vanuit de ervaring van voorgaande jaren worden dit jaar zowel praktijk ervaring, als advies en educatie bij elkaar gebracht om de deelnemers zo goed mogelijk door het weekend heen te helpen.

Twee bekende spelers uit de startup-scene Rockstart en Startupbootcamp, - beide hebben een accelerator - steunen het event en laten daarmee de kracht van de Amsterdamse Startup community zien. Daarnaast brengen zowel PNO Consultants als Nyenrode Business Universiteit begeleiding en ervaring mee naar het event. Nog nooit was er zoveel expertise uit zoveel verschillende hoeken aanwezig op Startup Weekend Amsterdam. Dit stelt de deelnemers in staat om in 54 uur zowel een uitgedacht business model als een werkend prototype op te zetten.

De teams die tijdens het weekend worden gevormd, pitchen hun business case en prototype op zondagavond voor een ervaren jury. Ondanks dat het weekend niet om winnen draait, vallen er voor de ideeën met de meeste potentie nuttige prijzen te winnen die de startup helpen een goede stap te zetten in het verder realiseren van het idee. Met een totale waarde van meer dan € 18.000 is er door Google, True, NLInnovators, 99designs, en 60Acres prijzenpakket samengesteld van zowel resources - zoals servers en Cloud usage - tot mentorschap en ondersteuning in de verdere groei van het bedrijf.

Startup Weekend biedt een laagdrempelige ingang naar innovatie en het starten van een eigen onderneming. Wij zijn als organisatie erg trots om deze partners naast ons te hebben staan en zo een vloedgolf aan nieuwe ideeën de wereld in te brengen. Zo zijn uit voorgaande edities bijvoorbeeld successen als SNTMNT, Owlin en tooogethr gekomen die samen meer dan een half miljoen euro op hebben gehaald.

Hoe ziet een Startup Weekend er uit?

Op vrijdagavond kan iedereen zijn of haar idee kort pitchen voor het publiek. Hierna vormen de deelnemers teams rondom de ideeën waar zij het meest enthousiast van worden. De 10-15 teams hebben daarna twee dagen en nachten de tijd om met behulp van technici, business developers, marketeers, designers en andere experts het idee uit te werken tot een echt prototype, compleet met business model en huisstijl.

Ook ondernemers zonder concrete ideeën zijn welkom. Zij kunnen zich aansluiten bij teams en zo bijdragen aan de ontwikkeling van concepten.

Op zondagavond presenteren de teams voor een jury van investeerders en succesvolle ondernemers. Hieruit worden een aantal winnaars gekozen die worden beoordeeld op businessmodel, design en customer validation. Het energieke weekend wordt zondagavond afgesloten met een borrel.

Startup Weekend vindt plaats van 4-6 juli in de Beurs van Berlage. Het programma, tickets en meer informatie zijn te vinden op amsterdam.startupweekend.org.

Voor investeerders en andere geïnteresseerden zijn tickets beschikbaar voor de final pitches op zondagavond.