Vierde editie Startup Weekend Amsterdam 5-7 juli

Succes van vorige edities: alumni SNTNMNT, Toogethr en Owlin haalden samen meer dan half miljoen euro op

04 JUNI 2013, AMSTERDAM, THE NETHERLANDS
Na het voortbrengen van een aantal succesvolle startups zoals SNTMNT, Toogethr en Owlin, verwelkomt Amsterdam het wereldwijde succes Startup Weekend van 5-7 juli voor de vierde keer. Ondernemers met een business idee kunnen zich aanmelden via http://amsterdam.startupweekend.org

Startup Weekend is back! Amsterdam verwelkomt de wereldwijde succesformule voor de vierde keer sinds 2010. In 54 uur tijd zullen multidisciplinaire teams van (grafisch) designers, business developers en ontwikkelaars nieuwe bedrijven en producten uit de grond stampen. Startup Weekend biedt een unieke kans tot inspiratie, energie en het concretiseren van de meest wilde business ideeën.

In de afgelopen vier jaar is Startup Weekend enorm gegroeid. Wereldwijd heeft de organisatie meer dan 8000 startups voortgebracht. Afgelopen maand is Startup Weekend de 100.000 deelnemers gepasseerd, terwijl er in 2010 slechts 10.000 mensen aan een startup weekend hadden deelgenomen.

Succesvolle Startup Weekend Amsterdam alumni

Behalve een unieke unieke ervaring, heeft Startup Weekend in Amsterdam een aantal prominente startups voorgebracht. Een voorbeeld hiervan is SNTMNT, de winnaar van het meest innovatieve idee in 2011. SNTMNT is een online tool waarmee beurstrends voor 25 AEX-fondsen voorspeld worden op basis van online ‘sentiment’. Het afgelopen jaar is SNTMNT in een stroomversnelling beland, met een nieuw kantoor in Utrecht, Binck bank als launching customer en uitgebreide aandacht in de media, waaronder the Guardian en Dutch Cowboys.

Ook het bedrijf Toogethr is ontstaan vanuit Startup Weekend Amsterdam. Toogethr biedt middels een app een platform om te carpoolen. Inmiddels zijn er al meer dan 50.000 ritten gedeeld via Toogethr in de Benelux.

Owlin, een realtime nieuws analyse-tool, is vanuit Startup Weekend Amsterdam toegelaten tot Rockstart accelerator en heeft 200K aan investeringsgelden opgehaald.

Hoe ziet een Startup Weekend er uit?

Op vrijdagavond kan iedereen zijn of haar idee kort pitchen voor het publiek. Hierna vormen de deelnemers teams rondom de ideeen waar zij het meest enthousiast van worden. De 15-20 teams hebben daarna twee dagen en nachten de tijd om met behulp van technici, business developers, marketeers, designers en andere experts het idee uit te werken tot een echt prototype, compleet met business model en huisstijl.

Ook ondernemers zonder concrete ideeen zijn welkom. Zij kunnen zich aansluiten bij teams en zo bijdragen aan de ontwikkeling van concepten.

Op zondagavond presenteren de teams voor een jury van investeerders en succesvolle ondernemers. Hieruit worden een aantal winnaars gekozen die worden beoordeeld op businessmodel, design en customer validation. Het energieke weekend wordt zondagavond afgesloten met een borrel.

Startup Weekend Amsterdam wordt mede mogelijk gemaakt door Sanoma Ventures en de Amsterdam Economic Board. Beide willen zij graag  innovatieve startups steunen.

Startup Weekend vindt plaats van 5-7 juli in Pakhuis de Zwijger. Het programma, tickets en meer informatie zijn te vinden op amsterdam.startupweekend.org.

Voor investeerders en andere geinteresseerden zijn tickets beschikbaar voor de eindpitches op zondagavond.

"Van idee naar startende onderneming, no talk, all action"