Van idee naar startup in 54 uur: adrenaline, creativiteit en vooral ‘doen’

Startup Weekend dit najaar in Utrecht, Groningen en Eindhoven.

10 OKTOBER 2011, NEDERLAND
Nadat de grootste editie wereldwijd afgelopen juli in Amsterdam plaatsvond, komt Startup weekend dit najaar naar 3 steden in Nederland. Startup Weekend is een event waar deelnemers binnen 54 uur van idee naar bedrijf gaan. Eindhoven bijt de spits af van 28 tot 30 oktober. Groningen volgt van 4-6 november en Utrecht organiseert haar Startup Weekend tijdens de Global Week of Entrepreneurship; van 11 tot 13 november.

Stel je voor: 100 creatievelingen in een hok, 54 uur, 15 ideeën, 1 missie: ga van een idee op vrijdagavond naar een bedrijfsstart (startup) op zondagavond.  Wat krijg je dan? “Zoveel mooie concepten, zoveel adrenaline, zoveel creativiteit. Het is zo cool!” De superlatieven vliegen over tafel als Don Ritzen begint te vertellen over het Startup Weekend. Hij heeft zelf al diverse Startup Weekends meegemaakt en bracht het fenomeen naar Nederland. Dit najaar zijn Eindhoven (28-30 okt) Groningen (4-6 nov) en Utrecht (11-13 nov) ‘aan de beurt’.

Startup Weekend is het best te vergelijken met een kookpot. Ingrediënten: creativiteit, ondernemerschap en innovatie. Het vuur gaat er op de vrijdagavond direct vol onder tijdens de pitch, waar iedereen die een idee heeft, aan mee kan doen. De deelnemers beslissen samen wat de beste ideeën zijn en die ‘gaan door’. Designers, marketeers, developers, ondernemers en andere creatieven zoeken elkaar vervolgens op om teams te vormen en op zaterdag en zondag wordt het vuur alleen nog maar hoger opgestookt. Gebikkeld, gezwoegd en geploeterd wordt er, op weg naar de zinderende finale in de Sunday Pitch Extravaganza. Er zijn prijzen te winnen, er is eer te behalen en als je geluk hebt, sleep je een investeerder binnen. Dat zal niet de eerste keer zijn.

De successen die Startup Weekend voortbrengt, zijn niet voor de poes. Neem Zaarly, een app waarmee je kunt kopen wat je wilt voor de prijs die jij ervoor over hebt. Deze Los Angeles startup had een vliegende start en haalde binnen 3 weken 1 miljoen aan investeringen binnen van o.a. Ashton Kutcher en Michael Arrington (founder van Techcrunch).

En dan Memolane. De startup die het digitale geheugen creëert van je sociale leven op internet, de winnaar in Kopenhagen. Memolane bracht ‘even’ 2 miljoen euro aan fondsen bij elkaar, stond in de finale bij South by Southwest en is al een jaar in Sillicon Valley gevestigd. Zo snel kan het allemaal gaan.

Ook voor SNTMNT, de winnaar van het meest innovatieve idee van het Startup Weekend in Amsterdam, gaat het hard. SNTMNT is een online tool waarmee beurstrends voor 25 AEX-fondsen voorspeld worden op basis van online ‘sentiment’. SNTMNT is in een stroomversnelling beland, met een nieuw kantoor in Utrecht en uitgebreide aandacht in de media, waaronder the Guardian en Dutch Cowboys.

Don Ritzen: "Je ziet dat de kwaliteit van de startups die tijdens zo'n weekend in Nederland ontstaan ook erg hoog is: Shufflewear, een innovatief retail concept is momenteel al bezig met het opzetten van productielijnen in Hong Kon en SNTMNT is in de laatste fase van het ophalen van Seed-financiering".

“No talk, all action.” Dat is het motto van Startup Weekend. Als je een idee hebt en je wilt het waarmaken, is er maar 1 devies: Doen! Niet ellenlang praten. Geen vuistdikke plannen schrijven. Nee. Doen! O, én samenwerken want dat maakt het een stuk leuker en een idee tot leven brengen kan eigenlijk niemand in z’n eentje. Andrew Hyde begreep dat heel goed toen hij in 2007 vanuit zijn kelder in Boulder (Colorado) het eerste Startup Weekend organiseerde. In 2009 namen Marc Nager en Clint Nelsen het van hem over en maakten er een non-profit organisatie van, gevestigd in Seattle.

Zou het de tijdgeest zijn? Dat we wel klaar zijn met praatjes en liever aan de slag gaan? Het lijkt erop, want wereldwijd pakten honderden vrijwilligers het format al met veel enthousiasme op. We noemen het inmiddels zelfs een ‘internationale beweging’. Een paar cijfers: er zijn tot nu toe (oktober 2011) 295 Startup Weekends georganiseerd, er zijn 100 in de voorbereiding, er zijn 2450 startups ontstaan, meer dan 35000 mensen hebben meegedaan en de meesten willen niets liever dan zo snel mogelijk weer.

En nu zijn in Nederland Utrecht, Groningen en Eindhoven aan de beurt! Check de sites (klik op de stad) voor meer informatie en om je ticket te kopen voordat ze uitverkocht zijn.

Hier het filmpje van SuW: embedcode  = <iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/7ymvKiAKgzU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

en een overzichtsfilmpje van het weekend in Amsterdam 2011