Startup Weekend Eindhoven doorslaand succes

13 nieuwe startups gecreëerd in een weekend

22 FEBRUARI 2011, EINDHOVEN, NEDERLAND
In 54 uur van een idee naar een bedrijf op Eindhoven Startup Weekend Afgelopen weekend ontstonden 13 nieuwe bedrijven in Eindhoven. Op vrijdagavond waren dit slechts ideeën die in 90 seconden op het podium gepitched werden. Na 54 uur intensief en open samenwerken waren op zondagavond de fundamenten voor 13 kansrijke bedrijven gelegd.
In 54 uur van een idee naar een bedrijf op Eindhoven Startup Weekend

Terwijl de rest van de High Tech Campus Eindhoven afgelopen zondagavond compleet verlaten was vond in het auditorium de finale van Startup Weekend Eindhoven plaats.

Startup Weekend

De eerste editie van Startup Weekend werd in 2007 in Seattle georganiseerd door Andrew Hyde van Techstars. Binen enkele maanden verspreidde het concept zich als een lopend vuurtje over de wereld. De afgelopen 4 jaar zijn er door vrijwilligers meer dan 250 edities georganiseerd in 120 steden en 35 landen. Sinds 2009 wordt de organisatie gesteund door de Kauffman Foundation.  Nederland maakte in september 2010 in Amsterdam voor het eerst kennis met Startup Weekend.  Vanwege het succes van Amsterdam volgde spoedig de tweede editie in Eindhoven.

Vrijdagavond: pitchen en het vormen van ‘dream-teams’.

Op vrijdagavond waren de verwachtingen hooggespannen toen de eerste deelnemers rond zes uur ‘s avonds op het verlaten terrein van de High Tech Campus te Eindhoven arriveerden. Programmeurs, grafisch ontwerpers en technische experts kwamen met gespannen gezichten binnen met ideeën die ze later op de avond voor de 120 aanwezigen zouden pitchen.

De deelnemers kregen 90 seconden de tijd om hun plannen te pitchen voor het publiek. Van de 43 pitches werden op democratische wijze 13 gekozen, die de basis vormden voor de formatie van hechte teams. Ideeën als een app for “collaborative note-taking” voor studenten of een apparaat dat een waarschuwing uitzond zodra je je telefoon in de wasmachine dreigde te doen, kregen luid applaus, maar werden niet tot de top 13 verkozen.

Zaterdag: ondernemen is doen!

Na een lange en enerverende vrijdagavond stonden de eerste deelnemers op zaterdagochtend  al om 8.00 voor de deur; klaar om verder te werken aan het maken van een protype, het bouwen van een website en het ontwikkelen van een business case. Ondernemer Robert Gaal gaf een inspirerende speech over geleerde lessen over ondernemerschap en voorzag de teams,  samen met 19 andere mentoren, van waardevol advies en hielp de ondernemers met het bedenken van nieuwe businessmodellen. Ook op zaterdagnacht maakten de lichten van de High Tech Campus vele branduren.

Zondagavond: finale en drie winnaars

Op zondagavond riep een achtkoppige jury tijdens een spannende finale drie teams uit tot winnaar van Startup Weekend. De teams kregen kantoorruimte in de incubator van Brainport Development, business development coaching en juridisch advies. De prijs voor het meeste innovatieve idee werd uitgereikt aan het team van Liesbeth Vriens die een applicatie hadden ontwikkelt waarmee ouders snelle en betrouwbare kinderopvang konden regelen. Het team van Jelle Prins,de Ipad kassa, een goedkoop, open en goed uitziend kassasysteem, won de prijs omdat de jury dacht dat zij het snelst 1 miljoen omzet zouden bereiken. De absolute winnaar van het weekend was het team “Water Trade”; een team dat  een patent heeft op windmolens die mensen in arme gebieden van schoon drinkwater voorziet. Ondanks het intensieve weekend werd er door de deelnemers en leden van de jury waaronder Jelto Smits van Prime Ventures, Theo Steven van Brainport Development en Wethouder Brink tot laat in de avond geborreld. De volgende editie vindt over enkele maanden plaats in Amsterdam.

"‘With the right technology, the chances of success are pretty good’" Jelto Smits